معرفی بهترین مراکز خدماتی، درمانی، تفریحی

معرفی بهترین مراکز خدماتی، درمانی، تفریحی

معرفی بهترین مراکز خدماتی، درمانی، تفریحی

معرفی بهترین مراکز خدماتی، درمانی، تفریحی

ترک آلپرازولام

سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۰، ۱۱:۴۷ ق.ظ

ترک آلپرازولام

بهترین و سریعترین روش ترک آلپرازولام

ترک آلپرازولام به دلیل ایجاد وابستگی شدید جسمانی و روانی باید به بصورت سم زدایی تدریجی و با کمک تیم پزشکی انجام شود. در حین سم زدایی تدریجی باید وابستگی جسمی فرد نسبت به آلپرازولام و عادت روانشناختی او مد نظر قرار گرفته شود. بهترین روش ترک آلپرازولام در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به این صورت می باشد که بیمار به تدریج طی ۷ تا ۱۰ روز از مصرف آلپرازولام فاصله خواهد گرفت و داروهایی که تاثیرات مشابهی دارند به طور موقت جایگزین آلپرازولام می شوند، تا به بیمار در ترک اعتیاد آلپرازولام کمک کنند.

از رفتار درمانی شناختی می توان برای یافتن علت و مبدأ سوء مصرف آلپرازولام و همچنین ایجاد رفتارها و روش های جایگزین و سالم به منظور تسلط بر حرص و ولع در مصرف استفاده کرد. اگر در ابتدا آلپرازولام، برای درمان اضطراب بیمار تجویز شده باشد، این روش درمانی همچنین به بیمار کمک خواهد کرد تا روش هایی را برای مقابله با اضطراب پیدا کند و در نتیجه علائم بیماری روانی را تجربه نکرده و از عود آن جلوگیری کند.

حتما مطالعه کنید: رفتار درمانی شناختی

در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، تمامی مراحل ترک آلپرازولام زیر نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد، تیم روانشناسی و کادر پرستاری بصورت شبانه روزی انجام می پذیرد تا شما با ترک اعتیاد آلپرازولام بتوانید زندگی سالم و بدون اضطراب را تجربه کنید.

در ادامه این مقاله شما را با آلپرازولام و مواردی که اطلاع از آنها، در زمان ترک به بیمار کمک خواهد کرد آشنا می کنیم:

ترک آلپرازولام

آلپرازولام چیست؟

آلپرازولام چیست و چه کاربردی دارد؟

آلپرازولام با نام تجاری زاناکس، از دسته بنزودیازپین ها ( آرام بخش ها) می باشد که توسط پزشک تجویز می شود. بنزودیازپین ها آرام بخش و کاهش دهنده فعالیت سیستم عصبی مرکزی (CNS) هستند که برای درمان اضطراب، بی خوابی، سفتی عضلات و تشنج به کار برده می شوند. آلپرازولام برای بسیاری از افراد، یک داروی تجویزی سرنوشت ساز می باشد و به آنها برای داشتن زندگی فعال تر کمک می کند. آلپرازولام به طور ویژه ای برای درمان اختلال اضطراب فراگیر (GAD) و اختلال وحشت زدگی و هراس استفاده می شود.
اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، زمانی تشخیص داده می شود که ۳ مورد از علائم زیر را به مدت ۶ ماه یا بیشتر تجربه کنید:

 نگرانی مداوم، شدید و غیر واقعی در مورد مسائل روزمره زندگی
 پیش بینی عواقب فاجعه آمیز و مصیبت بار
 نگرانی بیش از حد در مورد پول، سلامتی، خانواده، کار و سایر موارد
 بی قراری یا تحریک پذیری
 ناراحتی و پریشانی خاطر
 خیلی زود خسته شدن
 مشکل در تمرکز
 کج خلقی
 انقباض و گرفتگی عضلات
 مشکلات خواب، از جمله مشکل در خوابیدن، بی خوابی یا خواب ناآرام داشتن
 ایجاد تغییر در ضربان قلب از جمله تپش قلب، افزایش و یا تند شدن ضربان قلب
 تعریق
 لرزش
 احساس تنگی نفس یا خفگی
 درد قفسه سینه
 حالت تهوع یا معده درد
 احساس سرگیجه داشتن و یا غش کردن
 احساس سرما یا گرمای بیش از حد
 احساس غیر واقعی بودن (غیر واقعی شدن و یا مسخ واقعیت یعنی اختلالی که در آن، افراد احساس می کنند محیط اطرافشان غیرواقعی است یا از آن جدا هستند) یا جدا شدن از خود (اختلالی که در آن افراد احساس می کنند هویتشان از بدنشان جدا شده‌است. امکان دارد آنها تجربیات غیر واقعی بودن، مشاهده گر بیرونی بودن، یا کرختی هیجانی یا جسمانی داشته باشند).
 ترس از دست دادن کنترل، از دست دادن عقل و یا ترس از مرگ

اختلال وحشت زدگی ممکن است با آگورافوبیا و یا برون هراسی (ترس از مکان های شلوغ) همراه باشد. ترس و اجتناب از مکان هایی که باعث ایجاد وحشت در شما می شوند و یا باعث می شوند که فکر کنید گیر افتاده اید و در نتیجه احساس درماندگی کنید، به عنوان آگورافوبیا شناخته می شود. شما اغلب ممکن است از چیزهایی مانند حمل و نقل عمومی، قرار گرفتن در فضای باز یا سربسته و یا محیط های پر جمعیت ترس داشته باشید. معمولاً فرد مبتلا به آگورافوبیا معمولا از رفتن به مکان های عمومی اجتناب می کند و یا از دوستان یا اعضای خانواده خود درخواست می کند تا او را در چنین محیط هایی همراهی کند. در شرایط حاد، ممکن است شما احساس کنید که قادر به ترک خانه نیستید.
آلپرازولام به عنوان داروی ماندگار و با دوام در نظر گرفته نمی شود، به این علت که تاثیرات آن حدود چهار ساعت طول می کشد. اگرچه نیمه عمر آلپرازولام حدود ۱۱ ساعت است، اما بعد از گذشت چهار ساعت، اثر دارو روی بدن از بین خواهد رفت. به همین دلیل، ممکن است بسته به تجویز پزشک و شدت علائم، چندین بار در روز مصرف شود. به همین دلیل، این دارو را برای اضطراب مزمن توصیه نمی کنند.

کلینیک ترک اعتیاد

آلپرازولام چه اثراتی دارد؟

آلپرازولام چه اثراتی دارد؟

آلپرازولام، مانند تمام بنزودیازپین ها از طریق افزایش فعالیت گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز عمل می کند. گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA)، یک انتقال دهنده عصبی، باعث کند شدن تکانه های عصبی در بدن می شود و همچنین باعث ایجاد اثرات آرام بخش و ضد اضطراب می شود.
به طور کلی، آلپرازولام برای ایجاد احساس آرامش به منظور کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، اختلال وحشت و برون هراسی (آگورافوبیا) تهیه شده است. خیلی سریع عمل می کند، بیشتر اوقات در عرض چند دقیقه تاثیرات مطلوب را ایجاد خواهد کرد و علائم اختلال اضطراب فراگیر (GAD) و اختلال وحشت (با یا بدون آگورافوبیا) را ظرف چند ساعت یا چند روز اول مصرف، کاهش می دهد.

چرا آلپرازولام اعتیاداور می باشد؟

آلپرازولام می تواند برای افرادی که دارای اختلالات مصرف مواد هستند یا افرادی که به دنبال سرمستی هستند پرخطر در نظر گرفته شود زیرا این دارو، یک بنزودیازپین بسیار قوی است و می تواند اثرات لذت بخشی مانند موارد زیر داشته باشد:

 سبکی سر و گیجی
 آرامش و خونسردی
 احساس غیر واقعی بودن
 داشتن توهمات بینایی، شنیداری و حسی
 جدا شدن از خود یا بدن
 پرحرف شدن
 خواب عمیق
 کاهش هوشیاری
 فقدان احساس
 افزایش علاقه به رابطه جنسی

این تاثیرات آلپرازولام ممکن است شما را وسوسه کند که تمایل داشته باشید تا آلپرازولام را بدون تجویز پزشک و به دلایل غیر پزشکی تجربه کنید. این واقعیت که شما در عرض چند دقیقه تاثیرات این دارو را احساس خواهید کرد، ممکن است شما را فریب دهد. آلپرازولام همچنین باعث می شود غلظت خون طی ۱ تا ۲ ساعت به حداکثر برسد و همچنین نیمه عمر کوتاهی دارد (به کوتاهی ۶٫۳ ساعت، با نیمه عمر متوسط ​​۱۱٫۲ ساعت)، که به مصرف کنندگانی که بدون تجویز پزشک آن را استفاده می کنند این امکان را خواهد داد که آن را به طور مکرر و پشت سر هم مصرف کنند.

چگونه افراد دچار سوء مصرف آلپرازولام می شوند؟

همانند سایر اختلالات مصرف مواد، افراد در ابتدا آلپرازولام را از سر کنجکاوی یا توصیه دیگران امتحان و مصرف می کنند ولی به دلایلی که در بالا به آن اشاره کردیم از لحاظ جسمی و روانی به آن وابسته شده و دچار سوء مصرف آلپرازولام خواهند شد در نتیجه این دارو فقط و فقط باید با تجویز پزشک استفاده شود.

از آنجا که آلپرازولام دارویی است که باید توسط پزشک تجویز شود، مصرف کنندگانی که میخواهند این دارو را بدون تجویز پزشک بدست آورند برای تهیه آن باید به شخصی با نسخه پزشک دسترسی داشته باشند.

طبق بررسی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، ۵۵٪ از افرادی که بدون تجویز پزشک داروهای آرام بخش مانند آلپرازولام مصرف دارند، از طریق دوست یا بستگان خود بصورت رایگان دریافت می کنند.

۱۷٫۳٪ از افرادی که داروهای خود را با تجویز پزشک دریافت و مصرف کرده اند به سوء مصرف مبتلا شده اند.

۱۱٫۴٪ از مصرف کنندگان، این نوع داروها را از طریق یک دوست یا خویشاوند خریداری کرده اند و تنها ۴٫۴٪ از مصرف کنندگان داروها را از دلال تهیه و خریداری می کنند.

ترک آلپرازولام

عوارض مصرف آلپرازولام

سوء مصرف آلپرازولام چه عوارضی دارد؟

بعضی از عوارض ناشی از سوء مصرف آلپرازولام شامل موارد زیر می باشد:

 عوارض جانبی مضر

عوارض جانبی ناشی از سوء مصرف آلپرازولام عبارتند از فراموشی، کاهش علاقه و لذت، مشکل در هماهنگی، لرزیدن، کاهش اشتها، کاهش وزن یا افزایش وزن، متوقف شدن قاعدگی، دوبینی، مشکلات حافظه، عدم توانایی در کنترل نفس، افسردگی و فقدان احساسات. علاوه بر این، بر اساس اطلاعات منتشر شده از دانشکده پزشکی هاروارد، استفاده از آلپرازولام به مدت ۳ تا ۶ ماه خطر ابتلا به آلزایمر را ۳۲٪ افزایش می دهد و مصرف بیش از شش ماه، ۸۴٪ خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش خواهد داد.

 تداخل دارویی آلپرازولام با سایر داروها و یا الکل

در صورتی که برای استفاده از آلپرازولام با پزشک مشورت نکنید، تداخل دارویی با سایر داروها و الکل ممکن است رخ دهد که شامل موارد زیر است:

 داروهای آرام بخش و خواب آور، که ممکن است مهلک و کشنده باشد.
 الکل، که ممکن است فشار خون و میزان تنفس را تا حدی پایین آورد که موجب از دست دادن هوشیاری شود.
 آنتی هیستامین ها و سایر داروهای ضد آلرژی.

اوردوز یا بیش مصرفی آلپرازولام

مرگ ناشی از سوء مصرف آلپرازولام، غیر معمول می باشد اما احتمال اینکه سوء مصرف آلپرازولام، سبب مرگ شود وجود دارد. بنزودیازپین ها، ۳۰٪ مرگ ناشی از اوردوز را تشکیل می دهند و الکل عامل مهمی در ۲۰٪ از این مرگ ها می باشد. فقط در سال ۲۰۰۸، داروهای مسکن تجویز شده (از جمله بنزودیازپین ها) در ۱۴۸۰۰ مورد مرگ ناشی از اوردوز، بیش از هروئین و کوکائین نقش داشته اند.

وابستگی و اعتیاد به آلپرازولام

وابستگی به آلپرازولام می تواند در کوتاهترین زمان طی دو هفته اتفاق بیفتد اما معمولاً بین ۱ تا ۲ ماه طول می کشد تا وابستگی دارویی ایجاد شود. وابستگی شیمیایی به این معنی است که بدن شما به وجود مقدار خاصی از یک ماده عادت کرده باشد. در مورد آلپرازولام ، بدن شما فقط به آلپرازولام برای رسیدن به آرامش متکی و وابسته شده است و به تنهایی می تواند تولید گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) را متوقف کند.

ترک آلپرازولام

ترک آلپرازولام

آلپرازولام چه مدت در بدن باقی می ماند؟

نیمه عمر آلپرازولام ممکن است بین ۹ تا ۱۶ ساعت باشد که میانگین آن ۱۲ ساعت است. نیمه عمر، مدت زمانی است که بدن شما تلاش می کند تا نیمی از دارو را از بین ببرد. بنابراین، برای اغلب مصرف کنندگان ۴ روز طول می کشد تا بتوانند آلپرازولام را به طور کامل از بدن خود خارج کنند.
عوامل مختلفی ممکن است بر مدت زمان باقی ماندن آلپرازولام در بدن شما تاثیر بگذارند، این عوامل عبارتند از:

 سن
 قد
 وزن
 ژنتیک
 PH ادرار
 عملکرد کبد
 عملکرد کلیه
 مقدار مصرف دارو
 استفاده از سایر داروها
 میزان سوخت و ساز بدن
 تعداد دفعات استفاده از دارو

مصرف آلپرازولام توسط ازمایش ادرار، آزمایش بزاق، آزمایش خون و آزمایش مو به شرح زیر قابل تشخیص می باشد:

 از طریق آزمایش ادرار می توان مصرف آلپرازولام را ۵ تا ۷ روز پس از آخرین باری که استفاده شده است، تشخیص داد.
 از طریق آزمایش بزاق می توان مصرف آلپرازولام را تا ۲٫۵ روز پس از آخرین باری که استفاده شده است، تشخیص داد.
 از طریق آزمایش خون می توان مصرف آلپرازولام را ۱ تا ۶ روز پس از آخرین باری که استفاده شده است، تشخیص داد.
 از طریق آزمایش مو می توان مصرف آلپرازولام را ۱ تا ۷ روز پس از آخرین باری که استفاده شده و حتی تا ۹۰ روز بعد از آن تشخیص داد.

آزمایش ادرار بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا می تواند تمام داروهای تجویز شده و غیرقانونی را مورد آزمایش قرار دهد. آزمایش خون نیز مانند آزمایش ادرار می تواند تمامی مواد و داروها را تشخیص دهد، اما هزینه آن بیشتر از آزمایش ادرار است، بنابراین کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. از طریق آزمایش مو می توان همه داروهای غیرقانونی و برخی از داروهای تجویز شده توسط پزشک را تشخیص داد اما این نوع آزمایش به طور کلی برای آزمایش مصرف طولانی مدت دارو و استفاده مزمن به کار برده می شود.

نشانه های اعتیاد به آلپرازولام چه می باشد؟

 نشانه های اعتیاد به سوء مصرف آلپرازولام شامل موارد زیر می باشند:

 متمرکز شدن روی دوز بعدی
 از دست دادن حافظه و یا ایجاد تغییرات خلقی
 پیگیری برای خرید سریعتر آلپرازولام قبل از اتمام و مراجعه دوباره به پزشک
 مصرف مقدار بیشتری از آلپرازولام نسبت به آنچه که پزشک تجویز کرده است
 مصرف آلپرازولام به روشی متفاوت از آنچه پزشک در زمان تجویز، اعلام کرده است مانند خرد کردن قرص ها و یا استنشاق کردن از طریق بینی

سخن پایانی:

در این مقاله شما را با روش ترک آلپرازولام در بهترین مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، موارد مصرف آلپرازولام، عوارض سوء مصرف آلپرازولام، مدت زمانی که آلپرازولام در بدن باقی می ماند و توسط آزمایش قابل تشخیص می باشد آشنا نمودیم. لطفا سوالات خود را در مورد ترک اعتیاد آلپرازولام در بخش نظرات مطرح نمایید در اسرع وقت پاسخگو خواهیم بود.